KNRB toertocht Denemarken

Geplaatst op 17-09-2017  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Veronica van Wijk

Op zaterdag 2 september vertrokken 44 roeiers naar Denemarken, Låsby in Jutland, waar we de volgende dag vanuit een mistig Skanderborg van wal staken om de Gudena stroomafwaarts te bevaren met 11 wherries tot aan het Kattegat. De 44 roeiers kwamen uit diverse clubs uit Nederland, de Roosendaalse RV werd vertegenwoordigd door Elske Postma, Ada de Jager, Roel Dubbelman en Alex van de Mortel in een team. Ik roeide met Sip (Almelo) Anneke (Arnhem) en Gerrit (Zwolle).knrb-roeitocht-denemarken-roetsj2

Enkele bijzondere momenten uit de toertocht benoem ik:

Op de eerste dag moesten we de boten 2 keer overdragen, over een verkeersweg en in een dorpscentrum. Dat was behoorlijk tillen aan die wherries, maar met 12 tot 16 personen per boot was het draaglijk. Tijdens de hele tocht moesten we maar één keer door een sluisje, in Silkeborg. De derde dag hebben we een busuitstap gemaakt naar culturele hoofdstad Aarhus, een hippe designstad.

Tijdens de tocht kwamen we een overdraagplaats tegen met een verrassing: wagentjes voor de boten en een roetsjbaan, eigenlijk bedoeld voor kano's, voor de tewaterlating. Hakken in het gras dus en afremmen!

De nacht voorafgaand aan de etappe naar Randers was er veel regen gevallen. Dus voor we naar Randers konden vertrekken, waren de hoosblikken te klein. Ook 'de admiraal' - zo gaat dat officieel bij de KNRB - Gerrit Ruhaak (Zwolle) stak de handen uit de mouwen.

Nog een stop in Mellerup bij de veerboot, met veel pittige golven voor de aankomst, maar gelukkig hadden we wind en stroom mee. De laatste dag konden we vrij roeien naar Udbyhoj-Vasehuse en terug. Dit is de uitmonding in het Kattegat. Sommige deelnemers hebben onderweg zeehondjes gezien.
Daarna werden de boten door ons allen gepoetst, opgeladen op de botenwagens en na het slotdiner in de grote feestzaal van het mooie hotel, werd er ingepakt voor de terugtocht met onze trouwe Beuk bus op zondag.

Wie gaat er volgend jaar mee op zo'n fantastische tocht? Meld je dan in januari 2018 aan bij KNRB website. De nieuwe bestemmingen worden door onze Toercommissie t.z.t. aangegeven.